Δρομολογείται σταδιακά και εν μέσω πολλών προβλημάτων και ασυγχώρητων καθυστερήσεων, η διαδικασία πολεοδομικής αναδιοργάνωσης των περιοχών που επλήγησαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές τον Ιούλιο του 2018.

Συγκεκριμένα,  εγκρίθηκε από το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος (ΥΠΕΝ)  το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο (εφεξής ΕΧΣ), το οποίο  σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 4447/2016 τα ΕΧΣ μπορεί να καταρτιστεί για προγράμματα αστικής ανάπλασης ή και περιβαλλοντικής προστασίας ή αντιμετώπισης των συνεπειών από φυσικές καταστροφές.

Οι προτεινόμενες πολεοδομικές ρυθμίσεις καταλαμβάνουν μια έκταση 7.900 στρεμμάτων στην περιοχή “Μάτι” που επλήγη ως γνωστόν από την πλέον καταστροφική πυρκαγιά των τελευταίων ετών, εξ αιτίας της οποίας έχασαν δυστυχώς  τη ζωή τους 101 αθώοι συνάνθρωποί μας.

Πιο συγκεκριμένα, σε μια περιοχή με ιδιαίτερο και εξόχως προβληματικό πολεοδομικό καθεστώς, για το οποίο υπήρξε διαχρονικά η αμέλεια και η παντελής αδιαφορία της συντεταγμένης Πολιτείας, πρωταρχικός στόχος τίθεται πλέον αυτός της δημιουργίας ενός πρότυπου σχεδίου χωρικής οργάνωσης με την ταυτόχρονη προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.

Δυστυχώς, η συγκεκριμένη προσπάθεια εμφανίζεται αδικαιολόγητα καθυστερημένα και πολύ δύσκολα μπορεί  πλέον να πείσει τόσο  για την ειλικρίνεια  όσο και, ιδίως, για την αποτελεσματικότητα των προθέσεων των εμπνευστών της που σπεύδουν να αποκαταστήσουν εκ των υστέρων πράγματα τα οποία δυστυχώς είναι αδύνατον να αποκατασταθούν. Διότι μιλάμε πέρα και πάνω από όλα για χαμένες  ανθρώπινες ζωές.

Σε κάθε περίπτωση, με το συγκεκριμένο  ΕΧΣ  επιχειρείται η πολεοδόμηση των περιοχών  στο Μάτι και τη Ραφήνα που χαρακτηρίζονται ως  περιοχές παραθεριστικής κατοικίας και παραθαλάσσιας αναψυχής με χαμηλό συντελεστή δόμησης κυμαινόμενο από 0,3 έως 0,5.

Παράλληλα, προβλέπεται, και πάλι με δραματική καθυστέρηση και μετά την επέλευση της ανεπανόρθωτης ζημιάς σε ανθρώπινες ψυχές,  η επίλυση σημαντικών πολεοδομικών παθογενειών ,που απέβησαν καταστροφικές τον περασμένο Ιούλιο, όπως το ελλιπές οδικό δίκτυο αλλά και η δυσχερής  πρόσβαση στην ακτή.

Τέλος επιβάλλεται να σημειωθεί ότι  η αποφυγή μελλοντικών φυσικών καταστροφών και ανάλογων ανθρώπινων δραμάτων που θα οφείλονται στην εγκληματική αμέλεια της Πολιτείας, θα έπρεπε να έχει αποτελέσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια το μοναδικό γνώμονα για την άμεση εφαρμογή παρόμοιων με το συγκεκριμένο ΕΧΣ πολεοδομικών καθεστώτων , δεδομένου ότι ο  ρόλος του πολεοδομικού σχεδιασμού είναι, μεταξύ άλλων, και η πρόληψη των φυσικών καταστροφών,  αφού τις περισσότερες φορές  η αποκατάστασή τους είναι απολύτως ανέφικτη.